Matilda Ahdrian

9 år med ULCERÖS COLIT
Som jag redan har konstaterat så har ju åren sprungit iväg, men det är ju stomi-livet jag verkligen räknat för det har ett sånt tydligt startdatum och förändring i livet. För 7 år sen var jag tillbaka på mitt första skolbesök efter operationen och därmed en bit in på terminen, bara några dagar senare vet jag att jag skrev ett matteprov... Well. 

Men, det som denna bilden påminde mig om var att det är kring dessa datumen, 9, NIO, år sedan jag fick min diagnos, Ulcerös Colit. Tänk va lite jag visste då, tänk va lite jag visste innan allt ens började. När min läkare gav mig diagnosen sa hon sina uppmuntrande ord att 'det syns ju faktiskt mer att ha glasögon' - så länge sjukdomen är under kontroll. 

Tja, även om även stomin syns mindre än glasögon till vardags också så tycker jag det är lite lustig kommentar till en 15åring (jag förstår tanken med att det inte behöver bli så farligt-budskapet). Men det är det enda jag kommer ihåg från det rummet och samtalet. Sen så höll ju aldirg min sjukdom sig under kontroll utan mitt cortison-ansikte hängde med ungefär från start tills det gick ur kroppen efter operationen. Det konstiga är att man knapp kan minnas hur det var innan, hur var live tinnan man blev sjuk? Utan magproblem. Som att kroppen förtränger det, det och känslan/behovet av att behöva gå på toa, hihi, 7 år utan, just saying. 
 




 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress