Matilda Ahdrian

stomiproblem i Indonesien

På en ö mitt ute i havet i Indonesien, här är det inte riktigt läge att stomin ska börja krångla. Vad finns det för sjukvård här ens? Matförgiftning är min stora rädsla, särskilt nu under resan till Bali då man hör att nästan alla blir det på vägen. Jag vet inte riktigt vad det skulle innebära eftersom jag än så länge (tack och lov) klarat mig från både magsjuka och matförgiftning sen jag fick min stomi. Men jag vet att vätskebristen blir extrem och att risk för behov av dropp finns. 
Inatt vaknade jag av en vätskefylld påse. Nejnejnej. Snälla låt det inte vara något, när det är så nära slutet på resan och att jag har klarat mig. Tog två tabletter Dimor (stoppande tabletter för magen) och hoppas på det bästa. Knappt två timmar senare vaknar jag igen av en fylld påse, ren vätska och det innebär i normala fall flöde i stomin. Jag har inget att äta på hotellrummet förutom mitt oreopaket. Så jag låg alltså och prasslande i sängen och åt kakor, för att magen skulle få något att kunna bindas på. Dumma mage sluta. det är inte läge för sånt här nu. Jag sov en timme till och magen började lugna sig av tabletterna, tillslut var det dags att gå och äta frukost och magen höll sig lugn. Med mat i magen och väldigt mycket vattenpåfyllning kände jag mig stabilare. Effekten av stoppande tabletter fungerade och det slutade rinna vätska genom stomin. Nu har det gått rätt många timmar och den håller sig fortfarande lugn. TACK om det "bara" var flöde denna gången, jämfört med en matförgiftning känns det betydligt mer hanterbart. 
Tack magiska tabletter och kroppen att den orkar och förstår hur den ska agera när det där händer.  

(null)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress